STATUT STOWARZYSZENIA EMERYTÓW I RENCISTÓW POLICYJNYCH
ROZDZIAŁ I - Postanowienia ogólne
ROZDZIAŁ II - Cele Stowarzyszenia
ROZDZIAŁ III - Członkowie Stowarzyszenia - ich prawa i obowiązki
ROZDZIAŁ IV - Struktura organizacyjna Stowarzyszenia
ROZDZIAŁ V - Władze Naczelne Stowarzyszenia
ROZDZIAŁ VI - Władze Wojewódzkie Stowarzyszenia
ROZDZIAŁ VII - Koła Stowarzyszenia
ROZDZIAŁ VIII - Wyróżnienia i kary oraz sankcje organizacyjne
ROZDZIAŁ IX - Majątek i fundusze Stowarzyszenia
ROZDZIAŁ X - postanowienia końcowe
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1
- Stowarzyszenie Emerytów i Rencistów Policyjnych (w skrócie SEiR P) zwane dalej „Stowarzyszeniem" jest posiadającym osobowość prawną dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem byłych funkcjonariuszy i żołnierzy polskiego resortu spraw wewnętrznych, posiadających ustanowione prawo do emerytury lub renty policyjnej na podstawie Ustawy z dnia 18 lutego 1994 roku o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin / Dz. U. Nr 8 z 2004 roku,poz.67 z późn. zm./ a także innych osób fizycznych i prawnych o których mowa w § 16 niniejszego Statutu.
- Osobowość prawną posiada Zarząd Główny Stowarzyszenia.
- Stowarzyszenie na zewnątrz reprezentuje prezes Zarządu Głównego.
§ 2
- Stowarzyszenie jest organizacją działającą w ramach porządku prawnego obowiązującego w Rzeczypospolitej Polskiej, zrzeszającą członków niezależnie od ich poglądów politycznych, ideowych, jak i światopoglądowych.
- Stowarzyszenie jest organizacją neutralną światopoglądowo.
- Stowarzyszenie i jego członkowie uważają za najwyższe dobro Ojczyznę, Naród i Państwo służące temu Narodowi.
§ 3
- Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a siedzibą miasto Warszawa.
§ 4
- Jednostkami organizacyjnymi Stowarzyszenia są:
1) Zarząd Główny,
2) Zarządy Wojewódzkie,
3) Zarządy Okręgowe,
4) Koła.
- Zarządy wymienione w § 4. ust. 1. pkt 1), 2), 3) oraz koła reprezentują na zewnątrz prezesi tych jednostek organizacyjnych Stowarzyszenia.
§ 5
- Członkowie Stowarzyszenia wybierają: Zarząd Główny, zarządy wojewódzkie, zarządy okręgowe, zarządy kół oraz odpowiedniej rangi komisje rewizyjne jednostek organizacyjnych Stowarzyszenia według zasad określonych w dalszych postanowieniach statutu.
§ 6
- Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i zagranicznych stowarzyszeń i organizacji o takim samym lub podobnym profilu.
§ 7
- Stowarzyszenie ma prawo używać pieczęci, odznak i znaków organizacyjnych z zachowaniem obowiązujących w tym zakresie przepisów.
- Stowarzyszenie ma prawo posiadać własny sztandar odpowiadający obowiązującym wymogom formalnym, zaś jego wzór określą właściwe władze Stowarzyszenia.
§ 8
- Stowarzyszenie może podejmować i prowadzić działalność gospodarczą, z której zysk netto przeznaczony jest na realizację jego zadań statutowych, a także tworzyć fundacje w oparciu o obowiązujące przepisy prawa.
- Rodzaje i zakres tej działalności mogą wymagać etatowego zatrudnienia członków Stowarzyszenia lub osób posiadających odpowiednie przygotowania zawodowe.
- Zatrudnienie, o którym mowa w ust 1. odbywa się na ogólnie obowiązujących zasadach.
§ 9
- Stowarzyszenie może posiadać własny organ prasowy dla potrzeb wewnętrznych swoich jednostek organizacyjnych.
§ 10
- Tworzenie jednostek organizacyjnych Stowarzyszenia na terenie określonych regionów kraju, gdzie jednostki takie nie istnieją, odbywa się w porozumieniu z:
- Prezydium Zarządu Głównego w odniesieniu do województwa,
- Prezydium właściwego Zarządu Wojewódzkiego w odniesieniu do jednostek organizacyjnych Stowarzyszenia na terenie województwa,
- Między posiedzeniami Prezydium, zgodę w tej sprawie wydaje prezes właściwego Zarządu (Głównego lub Wojewódzkiego). Decyzje te jednak dla swej ważności muszą być zatwierdzone przez Prezydium Zarządu (Głównego lub Wojewódzkiego) na najbliższym jego posiedzeniu.
§ 11
- Działalność Stowarzyszenia oparta jest o pracę społeczną ogółu członków.
- Zapis ust. l tylko w wyjątkowych przypadkach nie dotyczy członków Zarządu Głównego, Zarządów Wojewódzkich, Zarządów Okręgowych oraz Zarządów Kół piastujących swoje funkcje w wyniku wyboru na te stanowiska.
- Zapis ust. l i 2 nie dotyczy osób niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej lub fundacji, o których mowa w § 8, ust. 2.
- Wyjątki, od zapisu zawartego w ust. 1. każdorazowo określają zjazdy Stowarzyszenia, na szczeblu którego dotyczą.
ROZDZIAŁ II
Cele Stowarzyszenia
§ 12
Celem Stowarzyszenia jest:
- zrzeszanie emerytów i rencistów policyjnych, byłych funkcjonariuszy i żołnierzy resortu spraw wewnętrznych oraz wdów (wdowców) po nich, dla poprawy ich warunków socjalno-bytowych oraz organizowania i uczestniczenia w życiu społecznym i publicznym swego środowiska, lokalnej społeczności i kraju,
- organizowanie życia kulturalnego, wypoczynku i rekreacji dla swych członków i całego środowiska emerytów i rencistów resortu spraw wewnętrznych,
- aktywne oddziaływanie w kierunku kształtowania patriotyzmu, wierności Ojczyźnie i Narodowi oraz właściwej postawy obywatelskiej i etyczno-moralnej, a także pielęgnowaniu pozytywnych doświadczeń historii i tradycji zawodowych w środowisku byłych funkcjonariuszy, żołnierzy resortu spraw wewnętrznych oraz ich rodzin,
- ochrona interesów członków Stowarzyszenia w zakresie przysługujących im z tytułu uprzedniej służby lub pracy, uprawnień socjalno-bytowych, zdrowotnych i kulturalnych oraz sprawowania w tym zakresie kontroli społecznej,
- reprezentowanie interesów emerytów i rencistów resortu spraw wewnętrznych wobec organów władzy i administracji państwowej, w tym także wobec Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji i kierownictwa nadzorowanych przez niego jednostek administracyjnych, jak również wobec samorządów terytorialnych i innych organizacji,
- Stowarzyszenie prowadzi działalność w sferze zadań publicznych, w szczególności w zakresie:
- pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;
- działalności charytatywnej;
- podtrzymywania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;
- ochrony i promocji zdrowia;
- działania na rzecz osób niepełnosprawnych;
- działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;
- nauki, edukacji, oświaty i wychowania;
- krajoznawstwa oraz wypoczynku dzieci i młodzieży;
- kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji;
- upowszechniania wiedzy i umiejętności na rzecz obronności państwa;
- działań na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami.
§ 13
Dla osiągnięcia swoich celów Stowarzyszenie:
- udziela pomocy członkom Stowarzyszenia w sprawach socjalno-bytowych poprzez swoje organy statutowe lub powołane w tym celu komisje socjalno-bytowe i inne zespoły,
- w ramach Fundacji lub w inny sposób może pozyskiwać fundusze na cele socjalno-bytowe dla najbardziej potrzebujących członków Stowarzyszenia,
- utworzyć i prowadzić członkowską kasę pogrzebową, a na życzenie rodziny zmarłego członka Stowarzyszenia udziela pomocy w organizacji pogrzebu,
- organizuje wycieczki krajoznawcze oraz inne formy zbiorowego wypoczynku i rekreacji dla swoich członków i ich rodzin,
- organizuje kluby środowiskowe dla członków stowarzyszenia i ich rodzin oraz współuczestniczy w ich prowadzeniu,
- podejmuje współdziałanie z władzami państwowymi i samorządowymi oraz właściwymi organami resortu spraw wewnętrznych i przez nie nadzorowanymi, jak również ze związkami zawodowymi policjantów, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej, w sprawach istotnych dla środowiska emerytów i rencistów, w szczególności w zakresie wypracowania satysfakcjonujących i możliwych do przyjęcia prawnych rozwiązań systemu emerytalno-rentowego dla byłych funkcjonariuszy, żołnierzy resortu spraw wewnętrznych,
- współdziała z innymi stowarzyszeniami, organizacjami społecznymi, związkami zawodowymi, poza resortowymi organizacjami emerytów i rencistów oraz ich zrzeszeniami, a w miarę potrzeby także z odpowiednimi władzami państwowymi, kompetentnymi organami administracji państwowej i samorządowej,
- w zależności od potrzeb współpracuje z zagranicznymi i międzynarodowymi wyspecjalizowanymi organizacjami zajmującymi się sprawami ochrony i obrony praw człowieka,
- otacza opieką mogiły oraz miejsca pamięci poległych funkcjonariuszy, żołnierzy resortu spraw wewnętrznych, a gdy zachodzi taka konieczność udziela pomocy wdowom (wdowcom) i sierotom po tych poległych, jak i najbliższym po zmarłych członkach Stowarzyszenia,
- odbywa okresowe zebrania członków jednostek podstawowych oraz władz Stowarzyszenia, w celu omówienia zasad organizacji i sposobów realizacji działalności statutowej Stowarzyszenia,
- koordynuje i wspomaga działalność swoich jednostek organizacyjnych oraz podejmuje interwencje i inne czynności mające na celu usunięcie utrudnień w realizacji zadań statutowych,
- tworzy zespoły redakcyjne przy jednostkach organizacyjnych Stowarzyszenia, które opracowują i wydają biuletyny informacyjne dla potrzeb wewnętrznych Stowarzyszenia,
- podejmują inne niezbędne przedsięwzięcia zmierzające do realizacji celów i zadań statutowych.
§ 14
- W wewnętrznej działalności Stowarzyszenia obowiązują w pełni demokratyczne zasady równości praw i obowiązków wszystkich członków. Wzajemne stosunki między członkami winna cechować koleżeńskość, wzajemny szacunek i życzliwość.
§ 15
- Stowarzyszenie realizuje swoje cele i zadania we współdziałaniu z kierownictwami służbowymi jednostek organizacyjnych właściwego szczebla resortu spraw wewnętrznych lub nadzorowanych przez ten resort oraz organizacjami społecznymi i związkowymi, działającymi przy tych jednostkach, przedstawiając im swoje inicjatywy, wnioski oraz propozycje dotyczące członków Stowarzyszenia.
ROZDZIAŁ III
Członkowie Stowarzyszenia - ich prawa i obowiązki
§ 16
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
- zwyczajnych,
- wspierających,
- honorowych,
- seniorów.
§ 17
- Członkami zwyczajnymi Stowarzyszenia mogą zostać byli funkcjonariusze i żołnierze resortu spraw wewnętrznych lub jednostek organizacyjnych nadzorowanych prze ten resort, cieszący się nienaganną opinią. Może nim być także wdowa (wdowiec) po poległym lub zmarłym funkcjonariuszu i żołnierzu resortu spraw wewnętrznych lub jednostek nadzorowanych przez MSW, jak również wdowa (wdowiec) po zmarłym członku Stowarzyszenia. Osoba ta jednak musi cieszyć się nienaganną opinią.
- Nie może być członkiem Stowarzyszenia były funkcjonariusz lub żołnierz resortu spraw wewnętrznych, który:
- został ze służby wydalony dyscyplinarnie,
- został zwolniony z resortu spraw wewnętrznych lub nadzorowanych przez ten resort jednostek organizacyjnych wskutek skazania prawomocnym wyrokiem za przestępstwo popełnione z niskich pobudek lub winy umyślnej na karę pozbawienia wolności (w tym również z zawieszeniem wykonania kary),
- swoim postępowaniem w przeszłości, jak i aktualną postawą naraża na szkodę dobre imię Stowarzyszenia poprzez naruszanie powszechnie uznanych zasad i norm etyczno-moralnych.
- Członkiem wspierającym może zostać każda osoba prawna lub pełnoletnia osoba fizyczna.
-
1) Tytułem członka honorowego Stowarzyszenia może być wyróżniona osoba, która położyła wyjątkowe zasługi dla Stowarzyszenia i spraw emerytów i rencistów - byłych funkcjonariuszy i żołnierzy resortu spraw wewnętrznych lub jednostek nadzorowanych przez ten resort.
2) Tytuł, o którym mowa w ust. l przyznaje wyłącznie w formie uchwały Krajowy Zjazd Delegatów na pisemne wnioski zarządów wojewódzkich Stowarzyszenia.
- Za szczególne zasługi dla Stowarzyszenia w czasie pełnienia funkcji w jego władzach Krajowy Zjazd Delegatów może odchodzącym z tych funkcji nadać dożywotnio tytuł honorowy taki, jaki osoby te miały na pełnionych uprzednio funkcjach. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, w okresie między zjazdami na wniosek Zarządu Wojewódzkiego tytuł honorowy może być nadany uchwałą Zarządu Głównego Stowarzyszenia.
- Członkom honorowym Stowarzyszenia przysługuje prawo uczestniczenia z głosem doradczym w ważniejszych posiedzeniach gremium, które wystąpiło z wnioskiem o nadanie im tego tytułu, jak i prawo brania udziału w organizowanych przez te gremia uroczystościach i imprezach.
- Tytuł członka seniora może nadać Koło członkom zwyczajnym, którzy ukończyli 75 lat, a stan zdrowia nie pozwala mu na uczestniczenie w pracach Stowarzyszenia. Nadanie tego tytułu zwalnia z obowiązku opłacania składek.
- Władze poszczególnych struktur organizacyjnych Stowarzyszenia mogą stosować także inne formy wyróżnień i uhonorowań.
§ 18
- Członków zwyczajnych i członków wspierających - osoby fizyczne przyjmują do Stowarzyszenia Zarządy Kół według właściwości terenowej, po złożeniu pisemnej deklaracji ubiegających się o członkostwo i uiszczenie wpisowego.
- 1) Członków wspierających - osoby prawne, przyjmuje podejmując w tej sprawie stosowną decyzję Zarząd Główny, zarządy wojewódzkie, zarządy okręgowe po wcześniejszym poinformowaniu Prezydium Zarządu Głównego.
2) Prezydium ZarząduGłównego Stowarzyszenia - w wypadkach budzących wątpliwości - bezzwłocznie żąda odpowiednich wyjaśnień oraz informuje o swym stanowisku zainteresowane zarządy.
- Dożywotni tytuł honorowy nadaje Krajowy Zjazd Delegatów na wniosek Zarządu Głównego. W wyjątkowych przypadkach może nadać go także Zjazd Wojewódzki na wniosek Zarządu Wojewódzkiego, zaopiniowany pozytywnie przez Zarząd Główny. Między posiedzeniami Zarządu Głównego i jego Prezydium wniosek ZarząduWojewódzkiego może zaopiniować prezes Zarządu Głównego.
- Przynależność do Stowarzyszenia tak w charakterze członka zwyczajnego, jak i wspierającego jest aktem całkowicie dobrowolnym, przy czym wniosek w sprawie przyjęcia musi mieć formę pisemną.
- Od odmownej decyzji Zarządu Koła w sprawie przyjęcia w poczet członków Stowarzyszenia, przysługuje zainteresowanemu prawo odwołania do Zarządu Wojewódzkiego w ciągu 30 dni od daty powzięcia wiadomości o decyzji odmownej.
- Zarząd Wojewódzki rozpatruje odwołanie, o którym mowa w ust. 5 w ciągu 30 dni od daty otrzymania odwołania i o powziętej decyzji powiadamia zainteresowanego na piśmie niezwłocznie po jej podjęciu, którego decyzja jest ostateczna.
§ 19
- Utrata praw członkowskich Stowarzyszenia następuje w wyniku:
- wystąpienia zgłoszone przez członka Stowarzyszenia na piśmie lub ustnie do Zarządu Koła,
- skreślenia z listy członków Stowarzyszenia na mocy decyzji Zarządu Koła zatwierdzonej odpowiednią uchwałą przez Walne Zebranie Koła z powodu zalegania z nieusprawiedliwionych przyczyn z opłatą składek członkowskich przez okres dłuższy niż 6 miesięcy lub nie uczestniczenia w zebraniach Koła przez ten sam okres bez uzasadnionej przyczyny,
- orzeczenia kary wydalenia ze Stowarzyszenia w trybie decyzji Zarządu Koła, zatwierdzonej odpowiednią uchwałą przez Walne Zebranie Koła, którego wydalony był członkiem,
- pozbawienia praw publicznych orzeczeniem prawomocnym sądu,
- śmiercią członka lub likwidacji osoby prawnej.
- Uchwała Walnego Zebrania Koła w sprawie skreślenia lub wydalenia członka jest prawomocna, jeżeli w przewidzianym terminie skreślony lub wydalony członek Stowarzyszenia nie złoży odwołania od tej uchwały.
- Wydalenie członka ze Stowarzyszenia może nastąpić jedynie w następujących przypadkach:
- rażącego naruszenia postanowień statutu Stowarzyszenia,
- notorycznego nieprzestrzeganie uchwał władz Stowarzyszenia,
- świadomego działania na szkodę Stowarzyszenia,
- stwierdzenia postawy nie licującej z godnością członka Stowarzyszenia.
- Tryb odwoławczy:
- od decyzji Zarządu Koła w sprawie skreślenia lub wydalenia ze Stowarzyszenia służy członkowi odwołanie do właściwego Zarządu Wojewódzkiego w terminie 30 dni od powzięcia wiadomości o skreśleniu lub wydaleniu. Termin ten płynie od dnia Walnego Zebrania Koła, które zatwierdziło decyzję Zarządu Koła w tej sprawie,
- Zarząd Wojewódzki rozpatruje odwołanie w ciągu 3 miesięcy od daty jego otrzymania i o powziętej decyzji powiadamia niezwłocznie na piśmie zainteresowanego i Zarząd jego macierzystego Koła. Od decyzji Zarządu Wojewódzkiego dotyczącego skreślenia z listy członków Stowarzyszeni służy zainteresowanemu prawo odwołania się do najbliższego Wojewódzkiego Zjazdu Delegatów, którego uchwała w przedmiotowej sprawie jest prawomocna,
- prawomocne uchwały Walnego Zebrania Koła i Wojewódzkiego Zjazdu Delegatów w sprawie wydalenia członka ze Stowarzyszenia może uchylić w trybie skargowym Zarząd Główny Stowarzyszenia, a następnie przedstawić do rozpatrzenia Krajowemu Zjazdowi Delegatów, którego uchwała jest prawomocna i ostateczna,
- skreślenie z listy członków bądź wydalenie ze Stowarzyszenia przez Zarząd Koła członka piastującego z wyboru funkcje we władzach Stowarzyszenia, wymaga zgody tych władz.
§ 20
- Członkowie zwyczajni mają prawo:
- wybierać i być wybrani do wszystkich władz Stowarzyszenia,
- uczestniczyć w zebraniach macierzystego Koła Stowarzyszenia z głosem decydującym,
- brać udział w zebraniach i posiedzeniach władz wszystkich szczebli organizacyjnych Stowarzyszenia, w czasie których podejmowane są decyzje ich dotyczące,
- uzyskiwać bieżące informacje o decyzjach i uchwałach oraz działalności władz Stowarzyszenia wszystkich szczebli,
- wysuwać postulaty i wnioski wobec wszystkich władz Stowarzyszenia, oceniać i poddawać krytyce działalność wszystkich władz Stowarzyszenia i poszczególnych członków,
- odwoływać się do wszystkich władz Stowarzyszenia, z wyjątkiem spraw uregulowanych odrębnie w niniejszym statucie,
- korzystać z pomocy prawnej, socjalno - bytowej i urządzeń Stowarzyszenia,
- nosić odznakę organizacyjną Stowarzyszenia,
- reprezentować Stowarzyszenie na zewnątrz z upoważnienia jego władz.
- Członkowie honorowi i wspierający mają wszystkie uprawnienia członków zwyczajnych z wyjątkiem brania udziału w głosowaniu przy podejmowaniu uchwał oraz do biernego i czynnego prawa wyborczego. Nie dotyczy to członków zwyczajnych, którym nadano godność członka honorowego.
§ 21
Członkowie Stowarzyszenia są obowiązani w szczególności do:
- zwyczajni:
- stosować się do postanowień Statutu, regulaminów oraz uchwał, decyzji, zarządzeń, wytycznych i zaleceń władz Stowarzyszenia,
- brać aktywny udział w działalności Stowarzyszenia i propagować jego cele i zadania,
- dbać o dobre imię Stowarzyszenia,
- przestrzegać zasad współżycia i więzi koleżeńskich w życiu organizacyjnym oraz dbać o właściwą postawę etyczno - moralną,
- opłacać regularnie składki członkowskie;
- honorowi:
- przestrzegać statutu Stowarzyszenia oraz propagować jego cele i zadania,
- dbać o należytą postawę etyczno - moralną;
- wspierający:
- przestrzegać postanowień statutu oraz propagować cele i zadania Stowarzyszenia,
- regularnie opłacać składki członkowskie oraz wywiązywać się z innych zadeklarowanych świadczeń,
- dbać o swoje dobre imię (osoby prawne) i należytą postawę etyczno-moralną (osoby fizyczne).
ROZDZIAŁ IV
Struktura organizacyjna Stowarzyszenia
§ 22
- Organizacja Stowarzyszenia obejmuje:
- władze naczelne,
- władze wojewódzkie,
- władze okręgowe,
- Koła jako podstawowe jednostki organizacyjne.
- Władze wojewódzkie obejmują swoim działaniem ustalony administracyjnie obszar województwa.
- Władze okręgowe mogą działać w wyjątkowych przypadkach ustalonych przez Zarząd Główny na części województwa i obejmować kilka lub kilkanaście powiatów. Do funkcjonowania władz okręgowych stosuje się odpowiednio uregulowania dotyczące władz wojewódzkich Stowarzyszenia.
- Koło jako podstawowa jednostka organizacyjna Stowarzyszenia działa w określonym środowisku emerytów i rencistów lub na ustalonym administracyjnie obszarze miasta, gminy lub kilku miast i gmin, bądź ich części.
- Zarząd Główny, Zarządy Wojewódzki i ZarządyKół powołują miarę potrzeb komisje problemowe o charakterze opiniodawczo - wykonawczym lub do wykonania określonych zadań..
§ 23
- Uchwały wszystkich władz Stowarzyszenia i Kół zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych do głosowania, jeśli statut nie przewiduje innych zasad.
- Wybory do wszystkich władz Stowarzyszenia odbywają się w drodze tajnego głosowania. Wybory mogą być przeprowadzone także w głosowaniu jawnym na podstawie uchwały Zjazdu lub zebrania.
- Miejsca wakujące w czasie trwania kadencji władz Stowarzyszenia, uzupełnia się spośród kandydatów do tych władz, a miejsca w Prezydium Zarządu Głównego i Prezydium Zarządu Wojewódzkiego spośród członków tych Zarządów. W razie uzasadnionej konieczności na wakujące miejsca do wszystkich władz Stowarzyszenia i komisji rewizyjnych można dokooptować od l do 3 osób spośród członków Stowarzyszenia nie będących delegatami na Zjazd danego szczebla, a w skład ich prezydiów również od l do 2 członków Stowarzyszenia nie będących członkami danego zarządu. Łączna liczba członków dokooptowanych do Zarządu Głównego, Zarządów Wojewódzkich i Zarządów Kół oraz komisji nie może przekroczyć 1/3 składu pochodzącego z wyboru.
- Kadencja wszystkich władz Stowarzyszenia trwa 4 lata.
- Członkowie komisji rewizyjnych danego szczebla nie mogą być jednocześnie członkami władz tego szczebla, czy też etatowymi pracownikami.
- Mandat wybranych delegatów na Zjazd Krajowy i Zjazdy Wojewódzkie jest ważny przez cały okres kadencji władzy.
- Każdy delegat na Krajowy, Wojewódzki Zjazd Delegatów w czasie głosowania ma tylko jeden głos.
- Mandaty delegatów na Krajowy Zjazd i Zjazdy Wojewódzkie e wygasają w przypadku:
- wyboru nowych delegatów,
- zgonu delegata,
- odwołania delegata przez Zjazd Wojewódzki lub Walne Zebranie Koła, które powierzyło mu mandat,
- zrzeczenia się mandatu przez delegata,
- skreślenie z listy członków lub wydalenie ze Stowarzyszenia.
- Wszystkie władze Stowarzyszenia są obowiązane:
- badać i rozpatrywać wnioski, prośby i zażalenia członków Stowarzyszenia oraz informować zainteresowanych o sposobie załatwienia zgłoszonych spraw,
- systematycznie informować swoich członków o podjętych uchwałach i aktualnych dokumentach normatywno-prawnych dotyczących Stowarzyszenia i jego członków, zwłaszcza o wydanych przez Sejm ustawach, uchwałach i rozporządzeniach Rady Ministrów i zarządzeniach MSW i A zmieniających przepisy o zaopatrzeniu emerytalnym.
ROZDZIAŁ V
Władze Naczelne Stowarzyszenia
§ 24
Władzami Naczelnymi Stowarzyszenia są:
- Krajowy Zjazd Delegatów,
- Zarząd Główny,
- Główna Komisja Rewizyjna.
Krajowy Zjazd Delegatów
§ 25
- Krajowy Zjazd Delegatów jest najwyższą władzą Stowarzyszenia. Jest on zwoływany jako zwyczajny i nadzwyczajny i może mieć charakter sprawozdawczy lub sprawozdawczo-wyborczy.
- Termin Krajowego Zjazdu ustala Zarząd Główny.
- W Krajowym Zjeździe delegatów biorą udział:
- z głosem decydującym - delegaci wybrani na Wojewódzkich Zjazdach Delegatów w liczbie ustalonej przez Zarząd Główny,
- z głosem doradczym i biernym prawem wyborczym - członkowie Władz Naczelnych Stowarzyszenia, prezesi Zarządów Wojewódzkich nie będący delegatami oraz osoby zaproszone na Zjazd spośród członków Stowarzyszenia,
- jedynie z głosem doradczym - zaproszeni goście nie będący członkami Stowarzyszenia.
- Zwyczajny Krajowy Zjazd Delegatów zwołuje się co cztery lata.
- 1) Zarząd Główny zawiadamia delegatów i Zarządy Wojewódzkie o terminie, miejscu i o porządku obrad Krajowego Zjazdu co najmniej na 30 dni przed rozpoczęciem jego obrad. Zarząd Główny przy zawiadomieniu delegatów Zjazdów Wojewódzkich załącza sprawozdanie z wykonania uchwały poprzedniego Zjazdu oraz projekt regulaminu Zjazdu w celu zapoznania się przez delegatów i odpowiednie przygotowanie się do dyskusji.
2) Przewodniczący Głównej Komisji Rewizyjnej w terminie 30 dni przed rozpoczęciem obrad Zjazdu przesyła delegatom i Zarządowi Wojewódzkiemu sprawozdanie ze swej działalności oraz ocenę działalności Prezydium Zarządu Głównego za okres minionej kadencji.
- Krajowy Zjazd Delegatów obraduje na posiedzeniach plenarnych lub - jeśli jest taka potrzeba - w powołanych przez Zjazd komisjach problemowych, na podstawie każdorazowego uchwalonego przez siebie regulaminu i porządku obrad, którego projekt przygotowuje Zjazdowi i przedstawia Zarząd Główny Stowarzyszenia.
§ 26
- Nadzwyczajny Krajowy Zjazd Delegatów zwoływany jest:
- na podstawie uchwały ostatniego Krajowego Zjazdu Delegatów,
- z inicjatywy Zarządu Głównego,
- na żądanie Głównej Komisji Rewizyjnej,
- na pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby Zarządów Wojewódzkich Stowarzyszenia.
- Nadzwyczajny Krajowy Zjazd Delegatów zwołuje ZarządGłówny w terminie dwóch miesięcy od daty podjęcia uchwały, wysunięcia wniosku lub żądania. Nadzwyczajny Krajowy Zjazd Delegatów obraduje nad sprawami, dla których rozstrzygnięcia został zwołany oraz wymagającymi uchwały Krajowego Zjazdu.
- W Nadzwyczajnym Krajowym Zjeździe biorą udział delegaci posiadający ważne mandaty, członkowie Władz Naczelnych Stowarzyszenia oraz zaproszeni goście. Przepisy § 25 ust. l stosuje się odpowiednio.
§ 27
Do kompetencji Krajowego Zjazdu Delegatów należy:
- uchwalanie programu i głównych kierunków działania Stowarzyszenia,
- rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań za okres od ostatniego Krajowego Zjazdu Delegatów z działalności Stowarzyszenia,
- oceny działalności Stowarzyszenia i jego władz naczelnych oraz udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi Głównemu,
- uchwalanie zmian w statucie Stowarzyszenia,
- wybór Prezydium Zarządu Głównego i Głównej Komisji Rewizyjnej,
- uchwalanie regulaminu Głównej Komisji Rewizyjnej,
- uchylanie uchwał Zjazdów Wojewódzkich sprzecznych z obowiązującym prawem i uchwałami Krajowego Zjazdu lub uchwałami Zarządu Głównego,
- udzielanie Zarządowi Głównemu pełnomocnictwa w zakresie niektórych (ściśle określonych) spraw należących do kompetencji Krajowego Zjazdu Delegatów,
- nadawanie i pozbawianie godności członka honorowego,
- rozpatrywanie odwołań i skarg w sprawach wydalenia ze Stowarzyszenia,
- podejmowanie uchwał w innych sprawach wniesionych pod obrady Zjazdu,
- podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego funduszy i majątku.
Zarząd Główny
§ 28
- Zarząd Główny jest naczelną władzą Stowarzyszenia i w okresie między Krajowymi Zjazdami Delegatów kieruje całokształtem jego działalności.
- Zarząd Główny składa się z Prezydium wybranego przez Zjazd Krajowy i członków wchodzących w jego skład z urzędu. Z urzędu w skład Zarządu Głównego wchodzą aktualni prezesi Zarządów Wojewódzkich lub inni upoważnieni przez Prezydium Zarządu Wojewódzkiego członkowie tych Zarządów Wojewódzkich.
- Posiedzenia plenarne Zarządu Głównego odbywają się stosownie do potrzeb, jednak nie rzadziej niż dwa razy w roku.
- Dla ważności podejmowanych uchwał, postanowień, decyzji itp. konieczna jest obecność co najmniej połowy członków Zarządu Głównego.
§ 29
Do zakresu działania Zarządu Głównego w szczególności należy:
- organizowanie działalności Stowarzyszenia i występowanie w jego imieniu.
- wykonywanie uchwał Krajowego Zjazdudelegatów oraz zaleceń i wniosków Głównej Komisji Rewizyjnej,
- uchwalanie planu działania Stowarzyszenia na podstawie programu uchwalonego przez Krajowy Zjazd Delegatów,
- ustalanie zasad gospodarki finansowej i uchwalanie budżetu Stowarzyszenia,
- ustalanie wysokości wpisowego i składek członkowskich oraz zasady podziału środków finansowych z tego tytułu pomiędzy Koła, Zarządy Wojewódzkie i Zarząd Główny,
- uchwalanie regulaminu pracy Zarządu Głównego i podejmowanie uchwał w sprawie uzupełnienia jego składu,
- powoływanie stałych bądź okresowych komisji problemowych oraz zatwierdzanie regulaminów ich pracy,
- ustalanie zasad prowadzenia działalności gospodarczej przez jednostki organizacyjne Stowarzyszenia oraz uchwalanie regulaminu związkowej kasy pogrzebowej i innych funduszy,
- powoływanie i prowadzenie Fundacji gromadzącej fundusze na działalność socjalno-bytową Stowarzyszenia,
- ustalanie zasad i trybu wyborów na Wojewódzkie Zjazdy Stowarzyszenia,
- zwoływanie Krajowego ZjazduDelegatów i ustalanie zasad wyboru delegatów na Zjazd oraz przygotowanie projektu porządku obrad i regulaminu Zjazdu oraz innych niezbędnych dokumentów,
- składanie Krajowemu Zjazdowi Delegatów sprawozdania z działalności ZarząduGłównego Stowarzyszenia za okres sprawozdawczy,
- występowanie do Krajowego Zjazdu Delegatów z wnioskami o nadanie lub pozbawienie godności członka honorowego Stowarzyszenia,
- przyjmowanie osób prawnych na członków wspierających Stowarzyszenia,
- wybór, uzupełnianie składu i odwoływanie członków Prezydium, uchwalanie regulaminu pracy Prezydium, przyjmowanie sprawozdań z jego działalności oraz rozpatrywanie odwołań od decyzji Prezydium,
- podejmowanie uchwał w sprawie nabywania i zbywania majątku nieruchomego Stowarzyszenia,
- zawieszanie w czynnościach członka Zarządu Głównego,
- zawieszanie w czynnościach lub rozwiązanie Zarządu Wojewódzkiego w związku z rażącym nieprzestrzeganiem przez niego Statutu, uchwał Krajowego Zjazdu Delegatów, uchwał, postanowień, decyzji i zaleceń Zarządu Głównego, Głównej Komisji Rewizyjnej Zarządu Wojewódzkiego, Wojewódzkiej Komisji Rewizyjnej nadawanie członkom Stowarzyszenia odznak honorowych oraz innych wyrazów uznania, a także występowanie o odznaczenia państwowe,
- podejmowanie decyzji w sprawie nawiązania i prowadzenia współpracy z pokrewnymi organizacjami zagranicznymi i międzynarodowymi,
- podejmowanie innych uchwał oraz wydawanie zarządzeń, zaleceń, wytycznych i decyzji dotyczących działalności Zarządu Głównego i innych jednostek organizacyjnych Stowarzyszenia, mających na celu realizację zadań statutowych,
- opracowywanie ramowych założeń do regulaminów pracy zarządów wojewódzkich,
- organizuje właściwy obieg informacji w strukturach organizacyjnych Stowarzyszenia.
Prezydium Zarządu Głównego
§ 30
- Wybrane przez Krajowy Zjazd Delegatów Prezydium ZG w składzie do 15 członków, kieruje bieżącą działalnością stowarzyszenia. Spośród składu Prezydium Zarząd Główny wybiera Prezesa, 1-go Wiceprezesa, 1-4 Wiceprezesów oraz Sekretarza i Skarbnika, o ile nie zostali wybrani przez Zjazd w wyborach bezpośrednich.
- Prezydium Zarządu Głównego w okresie między posiedzeniami ZarząduGłównego działa w jego imieniu i posiada wszystkie jego uprawnienia, wypełniając wszystkie swoje zadania zgodnie z uchwalonym przez Zarząd Główny regulaminem.
- Do zakresu działania Prezydium Zarządu Głównego należy w szczególności:
- realizowanie na bieżąco uchwały i innych programowych dokumentów Krajowego Zjazdu Delegatów oraz uchwał i innych postanowień Zarządu Głównego,
- gospodarowanie funduszami i zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia w granicach określonych w preliminarzu budżetowym, jak i ustalanie w tym zakresie uprawnień upoważnionych przez siebie członków Prezydium,
- zatwierdzanie regulaminów pracy Zarządów Wojewódzkich Stowarzyszenia,
- uchylanie uchwał Zarządów Wojewódzkich sprzecznych z przepisami prawa, Statutem, regulaminami lub uchwałami władz naczelnych Stowarzyszenia,
- zawieszanie w czynnościach poszczególnych członków Zarządów Wojewódzkich, jeżeli ich działalność jest sprzeczna z prawem, Statutem lub uchwałami władz naczelnych Stowarzyszenia,
- udzielanie pomocy w organizowaniu jednostek organizacyjnych Stowarzyszenia w województwach, w których dotychczas one nie działały i w drodze uchwały zatwierdzanie faktu ich ukonstytuowania się,
- bieżące współdziałanie z pragnącymi zachować swoją odrębność innymi stowarzyszeniami, organizacjami i klubami zrzeszającymi emerytów i rencistów resortu spraw wewnętrznych,
- składanie sprawozdań z działalności Prezydium na posiedzeniach ZarząduGłównego,
- powoływanie i odwoływanie Rzecznika Prasowego Zarządu Głównego,
- wykonywanie innych czynności zleconych przez Zarząd Główny Stowarzyszenia.
- 1) Prezydium Zarządu Głównego Stowarzyszenia odbywa swoje posiedzenia w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz w kwartale.
2) W okresie między posiedzeniami Prezydium Zarządu Głównego wszystkie jego uprawnienia posiada prezes Zarządu Głównego, z tym że podjęte przez niego decyzje należące do kompetencji Prezydium Zarządu Głównego dla ich ważności muszą być zatwierdzone przez Prezydium Zarządu Głównego na najbliższym jego posiedzeniu.
§ 31
- Członkowie Zarządu Głównego i jego Prezydium mają obowiązek uczestniczenia w zebraniach macierzystych Kół oraz posiedzeniach Zarządów Wojewódzkich przydzielonych im pod opiekę
i Zarządu Wojewódzkiego, na terenie którego zamieszkują, jeżeli na tych posiedzeniach mają być omawiane ważne problemy lub podejmowane istotne decyzje dotyczące pracy tych zarządów
i podległych im jednostek organizacyjnych Stowarzyszenia.
Główna Komisja Rewizyjna
§ 32
- Główna Komisja Rewizyjna jest organem kontroli wewnętrznej całokształtu działalności Stowarzyszenia.
- Liczbę członków Głównej Komisji Rewizyjnej ustala każdorazowo Krajowy Zjazd Delegatów.
- Główna Komisja Rewizyjna wybiera ze swego grona przewodniczącego, l do 2 wiceprzewodniczących i sekretarza.
- W skład Głównej Komisji Rewizyjnej nie mogą być wybrani członkowie Zarządu Głównego oraz osoby pełniące etatowe funkcje w Stowarzyszeniu.
§ 33
Do zakresu działania Głównej Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrolowanie co najmniej raz na dwa lata całokształtu działalności statutowej oraz gospodarki finansowej Stowarzyszenia i przedstawiania w tych sprawach wniosków i uwag Zarządowi Głównemu i jego Prezydium,
- składanie Zarządowi Głównemu corocznych uwag o wykonaniu budżetu i wniosków z przeprowadzonych kontroli,
- wydawanie władzom statutowym Stowarzyszenia zaleceń pokontrolnych w przypadku stwierdzenia uchybień w działalności, z określeniem terminów i sposobów usunięcia dostrzeżonych braków i niedociągnięć,
- w szczególnie uzasadnionych przypadkach z własnej inicjatywy lub na wniosek Zarządu Głównego względnie jego Prezydium przeprowadzenie kontroli działalności wybranych Zarządów Wojewódzkich jak i wytypowanych Kół,
- nadzór nad działalnością komisji rewizyjnych wszystkich szczebli, udzielanie im pomocy i instruktażu oraz koordynowanie ich działalności,
- opracowanie podstawowych założeń do regulaminów działania Wojewódzkich Komisji Rewizyjnych i Komisji Rewizyjnych Kół Stowarzyszenia,
- występowanie z żądaniem zwołania nadzwyczajnego Krajowego Zjazdu Delegatów, względnie posiedzenia Zarządu Głównego w przypadku stwierdzenia niezgodnych z prawem lub statutem działań jednostek organizacyjnych Stowarzyszenia,
- składanie sprawozdania na Krajowym ZjeździeDelegatów wraz z oceną całokształtu działalności, gospodarki finansowej i majątkowej Stowarzyszenia oraz wniosku o udzielenie bądź nie udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi Głównemu.
§ 34
- Szczegółowe zasady działania Głównej Komisji Rewizyjnej określa regulamin uchwalony przez Krajowy Zjazd Delegatów.
- Główna Komisja Rewizyjna ma prawo powoływania biegłych księgowych.
- Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący albo inny upoważniony członek Głównej Komisji Rewizyjnej mają prawo uczestniczenia z głosem doradczym w posiedzeniach Zarządu Głównego i jego Prezydium oraz innych władz Stowarzyszenia.
ROZDZIAŁ VI
Władze Wojewódzkie Stowarzyszenia
§ 35
Władzami Wojewódzkimi Stowarzyszenia są:
- Wojewódzki Zjazd Delegatów,
- Zarząd Wojewódzki,
- Wojewódzka Komisja Rewizyjna.
Wojewódzki Zjazd Delegatów
§ 36
- Wojewódzki Zjazd Delegatów jest najwyższą władzą Stowarzyszenia na terenie województwa.
- Wojewódzki Zjazd Delegatów zwołuje się jako zwyczajny i nadzwyczajny i może mieć charakter sprawozdawczy lub sprawozdawczo-wyborczy.
- W wojewódzkim Zjeździe Delegatów biorą udział:
- z głosem decydującym - wybrani przez Walne Zebrania Kół delegaci w liczbie ustalonej przez Zarząd Wojewódzki,
- z głosem doradczym i biernym prawem wyborczym - członkowie władz naczelnych i wojewódzkich oraz Prezesi Kół nie będący delegatami i zaproszeni goście - członkowie Stowarzyszenia,
- z głosem doradczym - osoby zaproszone przez Zarząd Wojewódzki nie będące członkami Stowarzyszenia.
- Zwyczajny Wojewódzki Sprawozdawczo-Wyborczy Zjazd Delegatów odbywa się co cztery lata.
- Termin wojewódzkiego Zjazdu Delegatów ustala Zarząd Wojewódzki, który o tym terminie, miejscu i porządku obrad zawiadamia delegatów i Zarządy Kół co najmniej na 30 dni przed jego rozpoczęciem.
- Wojewódzki Zjazd delegatów obraduje na posiedzeniach plenarnych i komisjach problemowych, jakie zostały przez Zjazd powołane, na podstawie każdorazowo uchwalonego przez siebie regulaminu obrad, którego projekt przygotowuje i Zjazdowi przedstawia Zarząd Wojewódzki.
- Jeden delegat na Wojewódzki Zjazd delegatów ma tylko jeden głos w czasie głosowania.
§ 37
- Nadzwyczajny Wojewódzki Zjazd Delegatów zwoływany jest:
- na podstawie uchwały ostatniego Wojewódzkiego ZjazduDelegatów,
- z inicjatywy zarządu Głównego lub Wojewódzkiego Stowarzyszenia,
- na żądanie Głównej lub Wojewódzkiej Komisji Rewizyjnej,
- na pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby Zarządów Kół działających na terenie województwa.
- Nadzwyczajny Wojewódzki Zjazd delegatów zwołuje ZarządWojewódzki w terminie dwóch miesięcy od daty podjęcia uchwały, wysunięcia wniosku lub żądania. Nadzwyczajny Wojewódzki Zjazd Delegatów obraduje nad sprawami, dla których rozstrzygnięcia został zwołany oraz wymagającymi uchwały Wojewódzkiego Zjazdu.
- W Nadzwyczajnym Wojewódzkim Zjeździe biorą udział delegaci posiadający ważne mandaty, członkowie Władz Naczelnych Stowarzyszenia oraz zaproszeni goście. Przepisy § 36 stosuje się odpowiednio.
§ 38
Do właściwości Wojewódzkiego ZjazduDelegatów w szczególności należy:
- rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań z działalności Zarządu Wojewódzkiego i Wojewódzkiej Komisji Rewizyjnej,
- ustalanie programu działania Zarządu Wojewódzkiego, jak i głównych kierunków działalności Zarządów Powiatowych i Kół Stowarzyszenia na terenie województwa,
- oceny działalności Stowarzyszenia na terenie województwa,
- udzielanie lub nie udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi Wojewódzkiemu,
- Wybór członków Prezydium Zarządu Wojewódzkiego w liczbie ustalonej przez Wojewódzki Zjazd Delegatów,
- wybór ustalonej liczby członków Wojewódzkiej Komisji Rewizyjnej,
- wybór delegatów na Krajowy Zjazd Delegatów Stowarzyszenia,
- podejmowanie uchwał dotyczących kierunków i programu działania Stowarzyszenia na terenie województwa,
- w szczególnie uzasadnionych przypadkach nadanie godności członka honorowego lub pozbawienie tej godności, jeżeli nadał ją wcześniej Wojewódzki Zjazd Delegatów,
- podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Zarządu Wojewódzkiego oraz przeznaczeniu majątku i funduszów,
- podejmowanie uchwał w innych sprawach wymagających decyzji Wojewódzkiego Zjazdu Delegatów.
Zarząd Wojewódzki
§ 39
- Zarząd Wojewódzki składający się z członków Prezydium ZW oraz przedstawicieli Kół i jest wojewódzką władzą stowarzyszenia.
- Liczbę członków ZarząduWojewódzkiego oraz zasady ich wyboru ustala każdorazowo Wojewódzki Zjazd Delegatów. Oprócz członków Prezydium ZW pochodzących z wyboru, w skład Zarządu Wojewódzkiego wchodzą z urzędu aktualni Prezesi Kół działających na terenie województwa lub w ich zastępstwie inni upoważnieni przez zarządy kół członkowie tych zarządów .
- Zarząd Wojewódzki odbywa swoje plenarne posiedzenia w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej jak dwa razy w roku.
- Posiedzenia plenarne Zarządu zwołuje jego Prezydium, powiadamiając o tym członków zarządu w terenie na siedem dni wcześniej od mającego się odbyć posiedzenia, podając jego termin, miejsce i porządek obrad.
§ 40
Do zakresu działania Zarządu Wojewódzkiego należy:
- organizowanie działalności wojewódzkich władz i struktur Stowarzyszenia i występowanie w ich imieniu,
- wykonywanie uchwał Wojewódzkiego Zjazdu Delegatów i władz naczelnych Stowarzyszenia oraz wniosków i zaleceń Wojewódzkiej Komisji Rewizyjnej,
- opracowywanie okresowych planów działalności Zarządu Wojewódzkiego,
- uchwalanie preliminarza budżetowego i przyjmowanie bilansu,
- uchwalanie regulaminów pracy Zarządu Wojewódzkiego i jego Prezydium,
- powoływanie w zależności od potrzeb stałych bądź doraźnych komisji problemowych oraz zatwierdzanie regulaminów ich działalności,
- składanie Wojewódzkiemu Zjazdowi Delegatów sprawozdań z działalności Zarządu Wojewódzkiego i jego Prezydium,
- zwoływanie zwyczajnych i nadzwyczajnych Wojewódzkich Zjazdów Delegatów,
- ustalanie zasad wyborów delegatów na Zjazd Wojewódzki,
- przygotowanie projektu porządku obrad i regulaminu i innych dokumentów niezbędnych do sprawnego przeprowadzenia Wojewódzkiego Zjazdu Delegatów,
- występowanie z wnioskami do Krajowego Zjazdu, a w szczególnych przypadkach do Wojewódzkiego Zjazdu Delegatów o nadanie, względnie pozbawienie godności członka honorowego,
- przyjmowanie osób fizycznych i prawnych w poczet członków wspierających Stowarzyszenia,
- przyjmowanie sprawozdań z pracy i działalności Prezydium Zarządu Wojewódzkiego,
- uzupełnienie w miarę potrzeb składu osobowego Zarządu Wojewódzkiego i jego Prezydium,
- podejmowanie uchwał w sprawach powoływania nowych Zarządów Stowarzyszenia,
- ustalanie ogólnych wytycznych do działalności Zarządów oraz sprawowanie nadzoru nad ich działalnością, udzielanie im niezbędnej pomocy i koordynowanie podejmowanych przez te Zarządy działań,
- rozpatrywanie odwołań, a także zawieszanie i uchylanie uchwał i innych postanowień Zarządów w razie ich niezgodności z prawem, Statutem i uchwałami władz Stowarzyszenia,
- rozpatrywanie odwołań członków w sprawie skreślenia lub wydalenia ze Stowarzyszenia,
- ustalanie ogólnych zasad prowadzenia działalności gospodarczej, uczestniczenie w działalności Fundacji oraz funkcjonowania kasy pogrzebowej,
- zarządzanie funduszami i majątkiem Zarządu Wojewódzkiego oraz nadzór nad wpływem obowiązujących bądź zadeklarowanych świadczeń ze strony Zarządów i członków wspierających,
- powoływanie w miarę potrzeb Rzecznika Prasowego Zarządu Wojewódzkiego,
- podejmowanie uchwał i innych postanowień w zakresie spraw dotyczących działalności Stowarzyszenia na terenie województwa.
Prezydium Zarządu Wojewódzkiego
§ 41
- Zarząd Wojewódzki wybiera ze składu Prezydium prezesa, I-go wiceprezesa, od l do 3 wiceprezesów, sekretarza i skarbnika, o ile nie zostali wybrani przez Zjazd w wyborach bezpośrednich.
- Prezydium Zarządu Wojewódzkiego kieruje bieżącą działalnością Stowarzyszenia na terenie województwa w okresie między plenarnymi posiedzeniami Zarządu Wojewódzkiego i wypełnia swoje zadania zgodnie z regulaminem uchwalonym przez Zarząd.
- Posiedzenia Prezydium odbywają się w zależności od potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał. W razie pilnej i nie cierpiącej zwłoki potrzeby posiedzenie Prezydium ZarząduWojewódzkiego może być zwołane w trybie natychmiastowym.
- Prezydium rozstrzyga spory wynikłe pomiędzy jednostkami organizacyjnymi Stowarzyszenia na terenie województwa. Od rozstrzygnięć Prezydium przysługuje odwołanie do Zarządu Wojewódzkiego w terminie 30 dni od jego podjęcia. Uchwały Zarządu Wojewódzkiego w sprawie odwołania są ostateczne.
- Członkowie Prezydium i ZarząduWojewódzkiego winni uczestniczyć w ważniejszych posiedzeniach Zarządów i zebraniach Kół przydzielonych im pod opiekę oraz w zebraniach swych macierzystych Kół i posiedzeniach ich Zarządu.
§ 42
Do zakresu działania Prezydium Zarządu Wojewódzkiego należy w szczególności:
- reprezentowanie Zarządu Wojewódzkiego na zewnątrz,
- realizacja uchwał władz naczelnych Stowarzyszenia, Wojewódzkiego Zjazdu Delegatów i Zarządu Wojewódzkiego, a także wytycznych i zaleceń Wojewódzkiej Komisji Rewizyjnej,
- gospodarowanie funduszami i majątkiem Stowarzyszenia na terenie działania Zarządu Wojewódzkiego i udzielanie w tym zakresie upoważnień poszczególnym członkom Prezydium,
- uchylanie uchwał Kół i ich Zarządów sprzecznych z przepisami prawa, statutem lub uchwałami władz Stowarzyszenia,
- wykonywanie innych czynności zleconych przez Zarząd Wojewódzki.
Wojewódzka Komisja Rewizyjna
§ 43
- Wojewódzka Komisja Rewizyjna jest organem kontroli wewnętrznej całokształtu działalności Stowarzyszenia na terenie województwa.
- Liczbę członków Wojewódzkiej Komisji Rewizyjnej ustala każdorazowo Wojewódzki Zjazd Delegatów.
- Wojewódzka Komisja Rewizyjna wybiera spośród siebie przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i sekretarza.
- W skład Wojewódzkiej Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić osoby będące członkami Zarządu Wojewódzkiego, jak i zatrudnione na etacie w Stowarzyszeniu.
- Wojewódzka Komisja Rewizyjna działa w ramach uprawnień statutowych i na podstawie regulaminu uchwalonego przez Wojewódzki Zjazd Delegatów.
- Wojewódzka Komisja Rewizyjna w uzasadnionych przypadkach ma prawo powoływania biegłych księgowych.
- Przewodniczący lub Z-ca Przewodniczącego albo inny upoważniony członek Wojewódzkiej Komisji Rewizyjnej mają prawo uczestniczyć z głosem doradczym w posiedzeniach Zarządu Wojewódzkiego, jego Prezydium a także w zebraniach Kół i posiedzeniach ich zarządów.
§ 44
Do zakresu działania Wojewódzkiej Komisji Rewizyjnej należy w szczególności:
- przeprowadzanie przynajmniej raz w roku kontroli całokształtu działalności wybranych Kół Stowarzyszenia na terenie województwa oraz kontroli bieżącej, ze szczególnym uwzględnieniem działalności finansowej oraz opłacania składek członkowskich i pobierania wpisowego,
- wydawanie poleceń pokontrolnych w przypadku stwierdzenia uchybień w działalności, z określeniem terminu i sposobu usunięcia stwierdzonych braków i uchybień,
- zgłaszanie Zarządowi Wojewódzkiemu wniosków dotyczących wykonywania budżetu, jak i innych wniosków z przeprowadzonych kontroli,
- składanie sprawozdań z całokształtu swojej działalności Wojewódzkiemu Zjazdowi Delegatów oraz stawianie wniosku o udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi Wojewódzkiemu,
- nadzór nad działalnością Komisji Rewizyjnych, oraz Kół, udzielanie im pomocy i instruktażu oraz koordynowanie ich działalności,
- określanie podstawowych założeń do regulaminów Komisji Rewizyjnych, oraz Kół,
- występowanie z żądaniem zwołania Nadzwyczajnego Zjazdu delegatów, względnie z wnioskiem o odbycie posiedzenia Zarządu Wojewódzkiego w przypadku stwierdzenia działań Prezydium lub samego Zarządu Wojewódzkiego niezgodnych z prawem, Statutem lub uchwałami Stowarzyszenia,
- kontrolowanie co najmniej raz na dwa lata całokształtu działalności statutowej oraz gospodarki finansowej Zarządu Wojewódzkiego Stowarzyszenia, na terenie którego Komisja Wojewódzka została powołana do działania.
ROZDZIAŁ VII
Koła Stowarzyszenia
§ 45
- Koła są podstawowymi jednostkami organizacyjnymi Stowarzyszenia. Do utworzenia Koła wymagana jest liczba 7 członków założycieli.
- Powołanie Koła wymaga akceptacji Zarządu Wojewódzkiego.
- Zarząd nowo utworzonego Koła zobowiązany jest, zgodnie żart. 20 ust. l prawa o stowarzyszeniach, w terminie 14 dni od dnia jego powołania, zawiadomić o tym organ rejestracyjny właściwy ze względu na siedzibę Koła, podając skład zarządu z adresami jego członków, adresem siedziby Koła, doręczając jednocześnie Statut Stowarzyszenia.
§ 46
Władzami Koła są:
- Walne Zebranie,
- Zarząd Koła,
- Komisja Rewizyjna w Kołach liczących co najmniej 15 członków.
Walne Zebranie Kola
§ 47
- Walne zebranie Koła jest najwyższą władzą. Walne Zebranie Koła zwoływane jest jako zwyczajne lub sprawozdawczo-wyborcze.
- Walne Zebrania Koła odbywają się według planu ustalonego przez zarząd Koła, nie rzadziej jednak jak raz do roku.
- Walne Zebranie Koła sprawozdawczo - wyborcze zwoływane jest co cztery lata..
- Walne Zebranie Koła zarówno zwyczajne jak i sprawozdawczo - wyborcze może być także zwoływane na żądanie ZarząduGłównego, Zarządu Wojewódzkiego, lub właściwej Komisji Rewizyjnej Koła lub na wniosek 1/3 liczby członków Koła. Zebranie takie Zarząd Koła zobowiązany jest zwołać w terminie l miesiąca od wysunięcia wniosku lub żądania.
- O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zebrania Koła jego Zarząd zawiadamia członków co najmniej na 14 dni przed terminem tego zebrania.
- Walne Zebranie Koła jest prawomocne w przypadku obecności w pierwszym terminie co najmniej ½ liczby uprawnionych do głosowania, a w drugim terminie podanym w zawiadomieniu, bez względu na liczbę uprawnionych.
- Walne Zebranie Koła obraduje na posiedzeniu plenarnym i w komisjach, jeżeli takie zostały powołane na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu i porządku obrad, którego projekt przygotowuje i przedstawia zebraniu Zarząd Koła.
- W Walnym Zebraniu Koła biorą udział:
- z głosem stanowiącym - wszyscy członkowie Koła,
- z głosem doradczym - przedstawiciele władz naczelnych i powiatowych Stowarzyszenia, członkowie wspierający oraz osoby zaproszone przez Zarząd Koła.
- Jeden członek Koła ma w czasie głosowania tylko jeden głos.
§ 48
- Do właściwości Walnego Zebrania Koła należy:
- ustalanie zadań dla Zarządu Koła,
- rozpatrywanie sprawozdań Zarządu Koła oraz ocena działalności Koła i jego władz, jak i podejmowanie uchwał w tych sprawach,
- wybór Zarządu Koła,
- wybór delegatów na Wojewódzki Zjazd Delegatów,
- udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi Koła,
- podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy członków oraz o wydaleniu ze Stowarzyszenia,
- uchwalanie wyższych stawek składki członkowskiej od ustalonej przez Zarząd Główny, z przeznaczeniem uzyskanej nadwyżki na potrzeby statutowe Koła,
- zatwierdzanie budżetu i bilansu Koła przedstawionego przez Zarząd Koła,
- udzielanie wyróżnień i wymierzanie statutowych kar organizacyjnych,
- rozpatrywanie wszystkich spraw wniesionych przez członków Koła, władze Koła i wyższe władze Stowarzyszenia.
- W kołach liczących co najmniej 15 członków do właściwości Walnego Zebrania Koła należy również:
- dokonywanie wyboru Komisji Rewizyjnej Koła,
- rozpatrywanie wniosków Komisji Rewizyjnej Koła,
- udzielanie lub odmowa udzielenia absolutorium ustępującemu Zarządowi Koła na wniosek Komisji Rewizyjnej Koła.
Zarząd Koła
§ 49
- Zarząd Koła kieruje bieżącą działalnością Koła w okresie między Walnymi Zebraniami zgodnie z postanowieniami Statutu, uchwałami i wytycznymi władz nadrzędnych Stowarzyszenia oraz uchwałami Walnego Zebrania Koła i odpowiada przed Walnym Zebraniem za swoją pracę i działalność.
- Zarząd Koła składa się z 3 do 11 członków.
- Zarząd Koła wybiera spośród siebie prezesa i 2 wiceprezesów, sekretarza i skarbnika. W Zarządach liczących powyżej 10 członków osoby te stanowią Prezydium Zarządu Koła.
- W Kołach liczących od 7 do 10 członków Walne Zebranie Koła wybiera zamiast zarządu tylko prezesa i skarbnika, którzy są zobowiązani wykonywać wszystkie zadania należące do kompetencji Zarządu Koła.
- Posiedzenia Zarządu Koła odbywają się według planu ustalonego przez Zarząd, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
- Zarząd Koła dla realizacji swoich zadań może powołać komisje problemowe i zespoły robocze. Przewodniczący powołanych przez Zarząd Komisji problemowych biorą udział w posiedzeniach Zarządu Koła z głosem doradczym.
§ 50
Do zakresu działania Zarządu Koła należy:
- realizowanie uchwał Walnego Zebrania Koła oraz uchwał i zaleceń władz nadrzędnych Stowarzyszenia,
- składanie na Walnym Zebraniu Koła sprawozdań ze swojej działalności,
- kierowanie pracami Koła,
- gospodarowanie funduszami Koła w ramach budżetu i administrowanie majątkiem Koła,
- przedstawianie Zarządowi Powiatowemu sprawozdań z działalności Koła,
- przygotowywanie i zwoływanie Walnych Zebrań Koła,
- przyjmowanie nowych członków i podejmowanie decyzji w sprawach skreślenia z listy członków lub wydalenia ze Stowarzyszenia,
- w Kołach liczących co najmniej 15 członków, rozpatrywanie sprawozdań pokontrolnych Komisji Rewizyjnej Koła oraz zwoływanie na wniosek Komisji Rewizyjnej Walnego Zebrania Koła,
- wykonywanie innych zadań statutowych.
Komisja Rewizyjna Koła
§ 51
- Komisja Rewizyjna Koła składa się z 3 do 5 członków, którzy wybierają spośród siebie przewodniczącego, wiceprzewodniczącego oraz sekretarza.
- Komisja Rewizyjna Koła jest organem kontroli wewnętrznej całokształtu działalności Koła i powoływana jest przez Walne Zebranie Koła liczące ponad 15 członków.
- W skład Komisji Rewizyjnej Koła nie mogą wchodzić osoby będące członkami Zarządu Koła lub związane ze Stowarzyszeniem umową o pracę.
- Komisja Rewizyjna Koła działa kierując się Statutem i regulaminem uchwalonym przez Walne Zebranie Koła oraz wytycznymi Komisji Rewizyjnych władz naczelnych Stowarzyszenia.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej maj ą prawo brać udział z głosem doradczym w posiedzeniach Zarządu Koła.
- Komisja Rewizyjna Koła w uzasadnionych przypadkach ma prawo powoływania biegłych księgowych.
§ 52
Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej Koła należy:
- przeprowadzanie okresowych kontroli całokształtu działalności Koła, jego Zarządu, a zwłaszcza gospodarki finansowej i majątku Koła,
- wydawanie zaleceń pokontrolnych w przypadkach stwierdzenia uchybień w działalności oraz określanie terminu i sposobu ich usunięcia,
- składanie sprawozdań z całokształtu swojej działalności na Walnym Zebraniu Koła oraz wniosków o udzielenie lub nie udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi Koła,
- informowanie na bieżąco ZarząduKoła o stwierdzonych niedociągnięciach,
- składanie zastrzeżeń w stosunku do projektów uchwał, postanowień i przedsięwzięć Zarządu Koła w przypadku stwierdzenia, że mogą one spowodować szkody działalności Koła,
- występowanie z żądaniem zwołania Zebrania Koła lub posiedzenia Zarządowi Koła w przypadkach działań ZarząduKoła lub jego Prezydium niezgodnych z prawem, Statutem lub uchwałami władz Stowarzyszenia.
ROZDZIAŁ VIII
Wyróżnienia i kary oraz sankcje organizacyjne
§ 53
- Za wzorowe wykonywanie zadań i obowiązków oraz aktywną działalność na rzecz Stowarzyszenia - ZarządGłówny oraz zarządy niższego szczebla mogą przyznać następujące wyróżnienia:
- pochwałę,
- dyplom uznania,
- nagrodę rzeczową,
- honorowe odznaki.
- Zasady i tryb przyznawania wyróżnień oraz odznak określają regulaminy uchwalone w tej sprawie przez Zarząd Główny, Zarządy Wojewódzkie Stowarzyszenia.
§ 54
- Za nieprzestrzeganie postanowień Statutu, uchwał i regulaminów, naruszenie zasad współżycia społecznego, działania na szkodę Stowarzyszenia - Zarząd Główny, Zarządy Wojewódzkie mogą stosować następujące kary:
- upomnienie,
- naganę,
- pozbawienie funkcji,
- zawieszenie w prawach członkowskich na okres dwóch miesięcy do l roku lub do czasu ostatecznego wyjaśnienia oraz rozstrzygnięcia sprawy,
- wydalenie ze stowarzyszenia z zachowaniem zasad i trybu postępowania określonych w § 19 ust. l pkt . 3 niniejszego Statutu.
- Zarządy Kół w tym samym zakresie następujące kary:
- upomnienie,
- naganę,
- zawieszenie w prawach członkowskich stosownie do ust. l pkt 4,
- wydalenie ze Stowarzyszenia stosownie do ust. l pkt 4.
- 1) Szczegółowe zasady i tryb postępowania wyjaśniającego określają regulaminy uchwalone przez Zarząd Główny, Zarządy Wojewódzkie Stowarzyszenia,
2) Zasady wymierzania kary i tryb postępowania wyjaśniającego w Kołach określają regulaminy zarządów wyższego stopnia.
§ 55
- W przypadku naruszenia przez Zarządy Wojewódzkie i Zarządy Kół, postanowień niniejszego Statutu, uchwał, decyzji i innych uregulowań zawartych w dokumentach normatywno-prawnych władz Stowarzyszenia - Zarządowi Głównemu przysługuje stosownie do okoliczności prawo:
- zwrócenia uwagi na dostrzeżenie uchybienia z żądaniem ich usunięcia w określonym terminie,
- uchylenie uchwały niezgodnej z prawem, Statutem i uchwałami Zarządu Głównego,
- zawieszenie winnego członka władz w pełnieniu funkcji.
- Te same uprawnienia przysługują Zarządom Wojewódzkim wobec Zarządów Kół oraz członków ich władz.
- W przypadku nieskuteczności sankcji określonych w ust. l i 2 Zarząd Główny i Zarządy Wojewódzkie mogą podjąć uchwałę o rozwiązaniu Zarządu niższego szczebla i ustanowieniu tymczasowego komisarycznego zarządu, który w przeciągu dwóch miesięcy doprowadzi do zwołania Nadzwyczajnego Zjazdu Delegatów bądź odpowiednio Walnego Zebrania Koła, na którym dokonane zostaną wybory nowych władz.
ROZDZIAŁ IX
Majątek i fundusze Stowarzyszenia
§ 56
- Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości oraz fundusze.
- Na fundusze Stowarzyszenia składają się:
- wpisowe i składki członkowskie,
- wpływy z działalności gospodarczej, wydawnictw i imprez,
- darowizny i zapisy,
- dotacje państwowe i resortowe,
- wpływy z majątku nieruchomego i ruchomego,
- inne wpływy z działalności Stowarzyszenia.
- Fundusze Stowarzyszenia przeznaczone są na działalność Stowarzyszenia.
- Zabrania się:
- udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Stowarzyszenia w stosunku do jego członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli zwanej dalej „osobami bliskimi”,
- przekazywania majątku Stowarzyszenia na rzecz jego członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
- wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Stowarzyszenia,
- zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Stowarzyszenia, członkowie jego organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich.
§ 57
- Podstawę działań finansowych Zarządu Głównego, Zarządów Wojewódzkich Stowarzyszenia stanowią budżety uchwalone przez te zarządy.
- Podstawę działań finansowych Zarządów Kół stanowią budżety uchwalone przez Walne Zebranie tych Kół.
- 1) do nabywania i zbywania praw majątkowych oraz zaciąganie zobowiązań w tym zakresie w imieniu Stowarzyszenia upoważniony jest Zarząd Główny,
2) te same uprawnienia mają Zarządy Wojewódzkie oraz ZarządyKół Stowarzyszenia posiadające osobowość prawną w stosunku do majątku i funduszów będących w ich władaniu.
§ 58
Do ważności oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych jednostek organizacyjnych Stowarzyszenia oraz udzielania pełnomocnictw wymagane jest współdziałanie i podpisy prezesa lub wiceprezesa oraz skarbnika zarządu danej jednostki organizacyjnej Stowarzyszenia, wymienionych w § 57 ust. l i 2 względnie dwóch innych upoważnionych członków tych zarządów.
ROZDZIAŁ X
Postanowienia końcowe
§ 59
Do stażu członkowskiego Stowarzyszenia zaliczasię wcześniejszą przynależność do działających w ramach resortu spraw wewnętrznych Klubów Emerytów i Rencistów z zachowaniem wszystkich nadanych tytułów honorowych.
§ 60
Zmianę Statutu Stowarzyszenia uchwala Krajowy Zjazd Delegatów większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
§ 61
Krajowy Zjazd Delegatów może podjąć uchwałę w sprawie zmiany miejsca siedziby Zarządu Głównego Stowarzyszenia. Zmiana siedziby Zarządu Głównego oraz wszelkie uchwały dotyczące zmian w statucie wymagają załatwienia formalności prawnych przewidzianych w przepisach prawnych dotyczących działalności stowarzyszeń.
§ 62
Uchwałę w sprawie rozwiązania Stowarzyszenia i przeznaczenia jego majątku i funduszów podejmuje Krajowy Zjazd Delegatów większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania..
NINIEJSZY STATUT ZOSTAŁ UCHWALONY NA V KRAJOWYM ZJEŹDZIE DELEGATÓW STOWARZYSZENIA EMERYTÓW I RENCISTÓW POLICYJNYCH ODBYTYM W DNIACH 19 – 21 LISTOPADA 2006 ROKU.
|